Thursday, June 14, 2007

Hu Jintao i Sverige

Så stod man där helt plötsligt och applåderade Kinas President i Frihamnen i Göteborg i lördags. Det fick mej att verkligen tänka till. Tyskarna applåderade Hitler. Nu vill jag inte jämföra Hu Jintao med Hitler, utan jag vill bara göra ett statement att det är lätt att ryckas med i en folkmassa då alla andra gör en och samma sak. Jag hade farit till Göteborg för att visa mitt amerikabesök staden samtidigt som Ostindiefararen seglade in i hamnen. Precis när vi stegade in och såg ”piratskeppet” förklarade Harald Treutiger att Kungen (Carl XVI Gustaf) skulle hålla ett välkomsttal för ostindeifararna. Så vi stannade och lyssnade. Sedan var det tydligen Hu Jintao’s tur att säga några väl valda ord. Själv var jag lite skymd och kunde inte se hela storbilds skärmen, men jag minns att Jintao pratade om att han ville stärka bandet mellan Sverige och Kina: ”Vi vill fortsätta att öka det politiska förtroendet och samarbetet” sade han. När han sade detta så ökade hans röst i styrka, han betonade orden lite extra och folket jublade och applåderade. Och jag märkte hur jag stämde in, om än motvilligt. Jag stämde ändå in.
Det som skapade min motvilja är följande: Kina ligger verkligen på efterkälken vad gäller kränkningar av mänskliga rättigheter. Förutom att det i Kina förekommer tortyr och dödstraff, så har detta odemokratiska land verkligt krassa rättigheter för arbetare. Det är till exempel förbjudet att organisera sig i fria fackförbund, det är inte ovanligt att man jobbar 16 timmar om dagen i Kina – för endast några kronor i timmen. Enligt Amnesty förekommer det rapporter om fabriker där de anställda måste få tillstånd för att gå på toaletten och där farliga kemikalier hanteras utan skyddsutrustning. Detta är dock inte allt. En annan sak som väcker min motvilja till att applådera Jintao är saknaden av Kinas initiativ till att verka för en lösning av konflikterna i Darfur. Tvärtom så levererar både Ryssland och Kina vapen till Sudan idag. Kina och Sudan har idag ett ömsesidigt beroende, därför kan Kina hjälpa till att stoppa folkmordet i Darfur genom att sätta press på Khartoum för att försöka få fram en fredlig lösning.
Givetvis var Amnesty, såväl som andra människorättsorganisationer på plats för att protestera mot Hu Jintao’s besök i Göteborg i lördags. ”Det är ett bra tillfälle att demonstrera för mänskliga rättigheter i Kina. Om vi inte gör det när presidenten är på besök, när ska vi då göra det” sade Karolina Pontén, som representerade Amnesty.
Maud Olofsson lovade i Nyhetsmorgon TV4 att konfrontera Hu Jintao under lördagen i Stockholm. Hon sade till TT att hon kommer att ”berätta om betydelsen av en öppen ekonomi, en öppen ekonomi kräver demokrati och leder till att människor ställer krav på att de mänskliga rättigheterna följs. Vi kan visa det i Sverige”.
Nu vet jag inte vad som sades i diksussionerna med presidenten i Stockholm, men jag hoppas innerligt att representanterna för Sveriges regering verkligen trycker på hans arbete vad gäller mänskliga rättigheter, rättigheter för arbetare. Jag hoppas att representanterna för det svenska näringslivet gör som Volvos VD och koncernchef för Volvokoncernen Leif Johansson förklarade i Nyhetsmorgon då han sade att det är viktigt att investera och öka samarbetet med Kina då svenska företag kan vara föregångsländer där; svenska företag kan statuera bra exempel. (Det är absolut ett bra argument för att för fortsatta investeringar, men vet vi att det fungerar så i praktiken?). Det är ytterst viktigt att de Svenska företagen även ställer krav på deras underleverantörer så att vi kan hjälpa till att verka för miljö och arbetares rättigheter i Kina. Jag hoppas att Bildt och Reinfeldt verkligen pressade Jintao och utrikesminister Yang Jiechi till att stoppa vapenleveranser till Sudan, till att få Sudan att stoppa flygräder mot Darfur samt till att införa ekonomiska sanktioner mot Sudan om de fortsätter att jobba emot den internationella närvaron i Darfur.
Det var därför jag kunde motivera besöket av den förste kinesiske presidentens i Sverige någonsin. Jag inte kan komma ifrån att jag tycker att det är viktigt med dialog – inte isolering. Det är väldigt bra att Kina öppnar upp sig för dialog – om än långsamt – men trots detta måste Sverige försöka vara hårdare och börja ställa krav på Kina om vi skall ”fortsätta öka det politiska förtroendet och samarbetet” mellan våra länder. Huruvida det var rätt att applådera Hu Jintao eller inte är därför svårt att säga. Det kändes olustigt, och det kanske var en känsla som räddade mig. Jag tycker att det är väldigt väldigt mycket som kan bli bättre i Kina. Senast igår uppdagades det att till och med barnarbete förmodligen förekommit vid tillverkning av produkter till de kommande olympiska spelen i Peking. Det har dock skett en värdefull förändring utav Kinas öppenhet mot omvärlden på bara några decennier, och det är viktigt att det fortsätter i denna riktning. Men vi måste försöka öka takten ännu mer, och därför hoppas jag att de representanter för Sverige som träffade Hu Jintao i helgen verkligen yrkade på dessa punkter. Annars anser jag hans besök nästintill olustigt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home